TUTORIAL 5 :WATERCOLOUR EFFECT

semalam aku ada terlihat satu tutorial bagaimana hendak membuat watercolour effect..aku cukup tertarik ngan artwork tersebut..




dan ini percubaan pertama aku wat watercolour effect..



Jadi,aku nak share bagaimana nak wat effect tersebut.Kaedahnya amat senang..

sebelum memulakan tutorial ini kita memerlukan set brush Bittbox Watercolor Brush..anda boleh download melalui link ini.Bittbox.






bagaimana nak install brush ke dalam photoshop?

Installation:

1. Download file brush and unzip kan nya..

2. Copy/Cut file (BB_watercolor_II.abr) dan pergi ke file Photoshop/Presets/Brushes folder dan paste kat situ.

3. Pilih Brush Tool dan klik kanan.Di menu palette Brush,pilih Load Brushes



4.Cari sehingga anda jumpa file BB_watercolor_II.abr ) dan klik ok. brush(Photoshop/Presets/Brushes/BB_watercolor_II.abr )

ini contoh dari photoshop aku..





Note: The next time you restart Photoshop you will not have to load the file, it will be in the list of Brush Libraries.


ok2...terus ke tutorial kita..aku mulakan dengan lafaz bismillah

Langkah-langkah Kerja

pilih satu gambar..aku menggunakan gambar ini-mischa barton...aku ambik dari internet

Bukak Photoshop > File > New > Pilih saiz canvas anda..aku pilih 1024 x 768

selepas itu,create new layer..namakannya layer itu sebagai Latar Belakang..



kemudian isi layer latar belakang itu dengan warna putih. Pilih Filter > Texture > Texturize



setting>>Texture, 80% Scaling, dan 2 untuk Relief.




kemudian aku telah memasukkan gambar mischa barton..aku namakan layer tersebut sebagai model



pastikan layer model berada di atas layer latar belakang..




kemudian aku gunakan Magic Wand Tool..klik pada kawasan yang berwarna putih..
dan tekan delete..







pilih layer model dan pilih Image > Adjustment > Level
disini kita nak adjust image supaya lebih putih..



pilih Image > Adjustment >Hue and Saturation.setkan mode saturation kepada -30



Sekarang pilih Filter>Artistic>Watercolor:Brush Detail 9, Shadow Intensity 0, and Texture 1.



aku adjust sikit dier punyer brightness..




Kemudian pilih Layer>Layer Mask>Reveal All(masih di layer model). seterusnya pilih Brush Tool (B), dan hitam sebagai color, aku 'mask' kan layer model td..



pastikan anda memilih brush yang soft round(default photoshop) saiz 200..dan rendahkan sikit opacity brush..











create new layer di bawah layer model. pilih bittbox brush..



gunakan imaginasi dan pilih warna yang menarik..dan setiap layer guna style brush yang berbeza..



seterusnya anda boleh bermain dengan blending option bagi layer brush..untuk menghasilkan lebih kesan terhadap artwork.gunakan mode seperti dark,screen,overlay,color burn..






sebarang pertanyaan sila emailkan kepada haf_dea86@yahoo.com.my

tq

0 Responses to "TUTORIAL 5 :WATERCOLOUR EFFECT"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!