TUTORIAL 4 EFEK BAYANG TULISAN



Tutorial kali ini adalah bagaimana hendak membuat :



Dengan lafaz bismillah saya mulakan tutorial ini!


LANGKAH-LANGKAH KERJA

1. Buka Photoshop > New > aku memilih saiz 640 x 480



2.create satu New layer dan hitam sebagai background



3.Pilih Type Tool.Disini aku memilih font Kozuka Gothic Pro dan saiz 72.Anda bebas untuk menggunakan apa juga jenis font..



kemudian pilih color font. aku telah memilih #c6e62d..





taip text anda...



pilih layer style..(double klik pada layer Text) ataupun boleh pilih dari palet layer





selepas itu,aku telah memilih stroke...




pilih color stroke putih dan saiz stroke 5




hasilnya..




selepas itu, duplicate layer text dan namakannya sebagai bayang..dan klik ok







kemudian tekan Ctrl+T (untuk resize option)-di layer bayang.klik kanan dan pilih flip vertical..





seterusnya rendahkan opacity pada layer bayang..



kemudian add vector mask pada layer bayang-ini bertujuan untuk memberi effect bayang



pilih gradient tool..



dan apply ke layer mask tadi..pastikan anda memilih hitam dan putih di color palet..dan pilih gradient color hitam transperant..(klik gambar di bawah untuk melihat contoh)







dah siap..




sebenarnya anda boleh lakukan lebih daripada ini..ini hanya teknik bayang
dan penambahan stroke yang mudah..

ok..have fun..try it!

apa2 pertanyaan sila email saya haf_dea86@yahoo.com.my

TQ

0 Responses to "TUTORIAL 4 EFEK BAYANG TULISAN"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!