Photoshop CS4?


versi terbaru photoshop iaitu photoshop CS4(code-named “Stonehenge”-kod nama projek update ini) dijangka akan di release pada 1 oktober..

versi photoshop ini akan bergantung kepada kelebihan hardware (graphic cards dan physics processors)..
versi ini adalah "next generation" kepada photoshop......

Photoshop akan menjadi aplikasi image editing mainstraem yang pertama yang bergantung kepada GPU untuk kelajuan..sebelum ini pengguna bergantung kepada kelajuan clock speeds..walaupun photoshop menyokong multi-core CPUs, ia masih merupakan aplikasi yang memerlukan banyak masa untuk menggunakannya..contohnya apabila handle file psd yang besar.User photoshop terutamanya profesional user sudah terbiasa dengan “The Great Wait” iaitu masa menunggu yang lama dan membazir ketika memilh filter.

Apa itu GPU?

"Unit pemprosesan grafik (GPU) adalah sebuah cip yang bertugas untuk memproses data grafik yang dihantar oleh CPU sebelum dipaparkan ke monitor. Unit pemprosesan grafik boleh jadi sama ada terbina di dalam papan induk ataupun dipakejkan dalam bentuk kad tambahan. Unit pemprosesan grafik yang dipakejkan dalam bentuk kad tambahan dikenali sebagai kad grafik. Kad grafik disambungkan ke papan induk sama ada melalui slot PCI (sehingga tahun 1998), slot AGP (sehingga tahun 2005) ataupun slot PCI Express (piawaian terkini)."

sumber:wikipedia

petikan laman web TG DAILY

"So, what can you do with general-purpose GPU (GPGPU) acceleration in Photoshop? We saw the presenter playing with a 2 GB, 442 megapixel image like it was a 5 megapixel image on an 8-core Skulltrail system. Changes made through image zoom and through a new rotate canvas tool were applied almost instantly. Another impressive feature was the import of a 3D model into Photoshop, adding text and paint on a 3D surface and having that surface directly rendered with the 3D models' reflection map"...

nampaknya kali ini merupakan update yang paling penting dalam photoshop!

0 Responses to "Photoshop CS4?"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!