TUTORIAL BASIC:HAND DRAWN + TYPE

kali nih aku nak wat tutorial hand drawn design + type(basic)

yang nih aku lukis sendiri dan kemudian aku ambek gambar dan masuk lam komputer

korang boleh download.double klik pada image untuk besarkan dan save as..



hasilnya:




ok2..korang boleh double klik pada gambar untuk melihat dengan lebih jelas..

kalau nak tengok full tutorial klik Read More di bawah..


1.mula-mula buka photoshop.pilih gambar tadi



2.kemudian pilih image>Adjustment>Brightness and Contrast.



3.create satu new document.File>New>1024 x 768



4.Pindahkan gambar lukisan vektor tadi ke new document .korang boleh lakukannya dengan drag ke dalam new document tersebut.



apabila gambar lukisan itu dimasukkan ke dalam new document kita akan mendapati bahawa saiz gambar lukisan itu adalah besar.



5.Jadi,kita akan resize layer 1 menjadi lebih kecil.tekan Ctrl + T.dan di bahagian option bar korang letak nilai weight =40 dan height = 40 takpun korang resize ikut kemahuan sendiri.(dan jangan lupa tekan shift apabila resize supaya imej/gambar akan menjadi sekata).



6.selepas itu namakan layer itu sebagai layer vektor.



7.kemudian kita akan create satu new layer di bawah layer vektor.dan isikan dengan warna yang lembut.aku pakai warna kuning krim.



8.namakannya sebagai layer latarbelakang.sebenarnya layer ini berfungsi supaya kita senang untuk kita melakukan editing.



9.pilih magic wand tool atau tekan W.pilih kawasan putih kelabu.dan kemudian tekan delete.korang akan dapat lihat yang magic wand tool adalah tool yang mudah untuk memilih selection.



10.kemudian kita akan guna kaedah tadi untuk menghapiskan kawasan yang tidak diperlukan.korang boleh guna eraser tool juga.





11.dibawah ini adalah contoh yang siap.



12.pilih layer vektor.kemudian pilih Image>Adjustment>Desature.dan klik OK.



13.pilih Type tool dan taipkan nama atau perkataan korang yang ingin digunakan.contohnya aku.aku akan menaip putera aladin.pilihan font adalah mengikut pilhan korang sendiri.font yang aku gunakan adalah Bernhard Modern.saiz =150.



14.kita akan apply strokes pada text.korang boleh klik pada gambar dibawah untuk melihat dimana hendak mendapatkan pilihan stroke.ataupun korang boleh double klik/or pilih klik kanan dan pilih blending option.



15.aku memilih setting seperti gambar di bawah.



16.duplicate layer vektor dan namakannya sebagai layer vektor 1.layer vektor berada di atas layer text.kemudian tekan Ctrl + T (pilih flip horizontal).



17.kemudian bawa layer vektor 1 di atas layer text.lihat gambar di bawah.



18.kemudian pilih Brush Tool.dan pilih Hard Round Brush(kemudia adjust saiz mengikut kemahuan korang.aku pakai saiz brush = 22).



19.add layer mask pada layer vektor.pastikan foreground color korang adalah hitam.tekan D untuk default hitam dan putih.



20.pilih layer mask pada layer vektor.kemudian pilih brush tool(tekan B).padam kawasan yang tidak diperlukan.bagi pengguna photoshop yang baru,mungkin agak sukar memahami konsep layer mask.layer mask adalah layer yang menyembunyikan layer asal tetapi tidak memadamnya.

korang boleh tukar foreground color kepada putih dan cuba apply di kawasan yang dipadam tadi..korang akan nampak yang apa yang dipadam akan kembali semula.




22.kemudian pilih layer vektor 1 dan resize layer tersebut.besarkan sedikit saiz nya.kemudian buat tambah layer mask dan lakukan kaedah seperti langkah no 19 dan no 20.



23.create satu new layer dan pastikan ianya berada di atas layer latarbelakang.isikan dengan warna hitam menggunakan paint bucket tool.dah siap!





hope korang enjoy!!
sebarang pertanyaan sila post comment kat bawah..(^_^)

1 Response to "TUTORIAL BASIC:HAND DRAWN + TYPE"

Stanley said... January 17, 2009 at 9:33 AM

Although I cant udnerstand the text, I think I know what you are doing (more or less) in this tutorial. Cool :)

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!