TUTORIAL:SIMPLE LINE ART SKETCH IN PHOTOSHOP

Tutorial yang aku wat kali ini adalah membuat line sketch dalam photoshop





Ini merupakan kaedah nak wat line art sketch mengikut cara aku..sebenarnya kebiasaan designer akan wat art sketch nih lam illustrator sebab lebih senang(aku rasa camtu gak)tapi lam photoshop pun korang still leh wat..cuma kena faham tentang Brush Shape..

Buka photoshop..dan open gambar pilihan yang korang nak sketch..

aku pilih gambar nih..gambar nih aku ambik dari internet..

ok2..ade tiga steps penting dalam membuat sketch nih..

Layer,Brush Shape ngan Sketch


1.Layer
duplicate background(kita duplicate gambar asal)..dan kita namakannya sebagai Model..



kemudian,create satu new layer kat bawah dan aku namakannya sebagai sketch..



dan create satu lagi new layer dan isikannya dengan warna putih..dan aku namakannya sebagai layer latar belakang..



sekarang kita ade 3 layer iaitu layer model,layer sketch dan layer latar belakang..

dan sekarang pilih layer model dan rendahkan opacity ke 40%.ini bertujuan agar kita senang nak sketch gambar..




2.Brush

sekarang pilih layer sketch..kemudian pilih brush tool..



pilih Brush Hard Round 3 pixels(yang nih ade kat default brush photoshop)



kemudian kita mesti adjust Brush Setting...sebelum nih aku ade postkan pasal tip Brush Shape.ok2..korang ikut setting aku seperti gambar di bawah..klik pada imej untuk gambar lebih besar..gambar kiri korang kena klik kat brush shape..adjust shape dynamic..



3.sketch

ok2..kita akan mulakan sketch kita..pastikan anda berada pada layer sketch..

zoomkan gambar..fokus pada bahagian yang kita sketch..contohnya aku akan mula dari bahagian mata..so aku akan pilih pen tool dan akan membuat path..jangan terus buat path disekeliling mata..buat sebahagian saja..dan klik kanan..pilih strokes path..seperti gambar di bawah..



pilih pilihan strokes path,brush dan klik simulate pressure..dan klik OK.(ini adalah garis tebal)



dan selepas itu delete path(lakukan ini selepas siap melakukan strokes path sebab nanti korang akan buat path baru..)



kemudian ulang semula dengan membuat path untuk membuat garis di bawah mata..



pilih strokes path>>brush dan klik stimulates brush

selepas itu delete..



Fill Path..

untuk bahagian seperti kening..kita akan menggunakan kaedah fill path..

buat path di sekeliling kening..pastikan titik pertama akan bersambung dengan titik terakhir..dan klik kanan..pilih Fill Path.





kemudian pilih setting seperti setting aku..dan klik ok..



selepas itu,jangan lupa delete path..



dan kita akan ulang semula kaedah fill path untuk bahagian anak mata..






dan sekarang kita akan membuat garis halus..ubah setting brush shape,pilih brush tool dan tekan F5.kita masih berada di layer sketch)..tukarkan Fade kepada pen pressure..



kita akan buat path seperti gambar di bawah..(ini adalah garis halus)









padam mata pada layer model..korang akan nampak apa yang korang sketchkan..





p/s:untuk kekemasan kerja korang boleh padam garis menggunakan eraser tool.

kemudian korang boleh lah start sketch menggunakan teknik garis tebal dan garis halus..ini bergantung kepada bagaimana kreatifnya korang dalam sketch..

hope korang enjoy ngan tutorial nih!

0 Responses to "TUTORIAL:SIMPLE LINE ART SKETCH IN PHOTOSHOP"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!