TUTORIAL 3:Colour Cut

salam sejahtera buat semua..maaflah kerana agak lambat untuk postkan tutorial baru..

ok2..kali ini aku postkan tutorial bagaimana hendak membuat gambar seperti di bawah..

gambar asal..




selepas photoshop..





LANGKAH-LANGKAH KERJA

1.Bukak Photoshop.File > Open > (Open mana image yang kamu nak edit..aku pilih gambar nih..)




2.Potong image perempuan itu(aku menggunakan pen tool)....



selepas itu,klik kanan(pastikan anda masih memilih pen tool) dan pilih make selection..



aku memilh feather selection = 2..klik ok.



image akan menjadi begini..




3.Tekan Ctrl + J..dan satu new layer akan terhasil..sebenarnya Ctrl+J adalah Cut via Copy...namakan layer tersebut sebagai model..








4.selepas itu,pilih layer background..



Sekali lagi Cut via Copy ( Ctrl+J ) layer background..dan namakan layer tersebut sebagai layer latar belakang.....




5.Pilih Image > Adjustments > Desaturate



dan latar belakang akan menjadi gelap dan tiada warna..



6.kemudian,pilih Image > Adjustments > Curve (masih pada layer latar belakang)



Anda boleh memilih setting sendiri..aku menggunakan setting seperti dibawah



seterusnya, pilih Image > Adjustments > Color Balance (juga pada layer latar belakang)





7. Pilih layer model



8. pilih Image > Adjustments > Levels..



selepas berpuas hati dengan setting,klik ok..



dah siap!




sebarang pertanyaan : haf_dea86@yahoo.com.my

TQ

0 Responses to "TUTORIAL 3:Colour Cut"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!