TUTORIAL 2 BUAT SENDIRI BRUSH PHOTOSHOP!

yeeeaaahhh..akhirnya aku berjaya menyiapkan tutorial ini dalam masa 1 jam..

ini adalah tutorial kedua aku..sebelum nih aku postkan tutorial bagaimana nak cut image dari background..insyaallah akan datang aku akan postkan tutorial tentang layer mask!dalam proses...hope tutorial pertama aku dapat membantu sesiapa yang baru nak menggunakan photoshop..aku tau susah nak belajar kalau xde cikgu..yang penting kena minat dan rajin explore..!ok2..

Apa itu brush dalam photoshop? brush adalah aplikasi sedia ada di dalam photoshop yang menggunakan teknik sapuan gambar dengan pelbagai saiz dan bentuk..Photoshop telah menyediakan brush tapi kita boleh membuat brush sendiri..tanpa banyak bicara lagi aku mulakan tutorial dengan lafaz bismillah...


LANGKAH-LANGKAH KERJA :

1.Open Photoshop > pilih image
aku telah memilih image ini..sebab aku nak wat brush flower dari image di bawah



2. Duplicate layer (Ctrl + J) dan namakan sebagai layer itu bunga...



3.Kemudian potong gambar bunga dari background..gunakan pen tool(atau bergantung kepada tool yang anda gunakan cthnya lasso tool,ataupun magic wand tool)...asalkan gambar bunga tersebut dipotong kemas..

pemotongan gambar bunga menggunakan pen tool:


buat anchor point disekeliling gambar bunga,lepas 2 klik kanan,pilih make selection!





4.Selepas itu,duplicate layer bunga..dan namakan layer itu sebagai brush bunga..




5. pastikan layer di bawah tidak aktif..klk pada tanda mata di bahagian layer palet dan hanya layer brush bunga sahaja yang aktif..aku dah bulatkan kaler hijau dimana nak tutup/aktifkan layer..



6.Selepas itu, klik Edit > Define Brush Preset> Namakan brush mengikut kesukaan kamu...aku letak nama brush tadi brush bunga..






dah siap...

Klik File > New ( Ctrl + N )

dan klik pilih Brush Tool..dan lihat hasil yang telah aku wat..







tadaaa..ok2..have fun!

ape2 pertanyaan tinggalkan komen anda..xpun email ke haf_dea86@yahoo.com.my

TQ

0 Responses to "TUTORIAL 2 BUAT SENDIRI BRUSH PHOTOSHOP!"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!