TUTORIAL 1 CUT IMAGE FROM BACKGROUND

Bagi pengguna adobe photoshop, skill yang paling mudah adalah memilih sesuatu imej dan memotong imej dari background...namun ada juga yang tidak tahu bagaimana caranya...ok2..biar saya terangkan secara perlahan dan semoga tutorial pertama saya ini akan membantu anda(kepada new user photoshop)...

terdapat banyak cara untuk memotong sesuatu imej dari backgroundnya..kita boleh menggunakan lasso tool(biasanya ini yang paling cepat tetapi saya kurang mengemarinya-mungkin kerana dahulu asas pemotongan imej saya bukan bermula dengan lasso tool..;)

kaedah lain adalah dengan menggunakan pen tool,(rasa2nya ini adalah kaedah terbaik!sebab pen tool memberi anda "total control of that process"..

"Making selections with the Pen tool can occasionally give you an adequate result"-computer arts(graphic magazine)

dengan lafaz bismillah saya mulakan tutorial pertama!ayuh2 maju ke hadapan~~








LANGKAH KERJA


Pertama sekali buka photoshop..Pilh gamba yang hendak dipotong.File > Open > image file





saya telah memilih gambar ini..




sebelum itu,pastikan apabila menggunakan pen tool,pilih seperti apa yang telah saya bulatkan seperti dibawah..ini mengelakkan bentuk shape terjadi..




selepas itu,zoom kan gambar dengan menggunakan zoom tool(shortcut key Z)
supaya senang hendak memotong..perhatikan apa yang saya bulatkan di dalam gambar itu..itu adalah titik permulaan..pastikan nanti titik pen akan berakhir disitu..









dan akhirnya titik terakhir disambung pada titik permulaan...selepas itu klik kanan dan pilih make selection..



dalam menu make selection anda boleh mengawal feather..cuba masukkan nilai yang besar contohnya 30 dan lihat hasilnya..bandingkan feather nilai 0 dan 30...





selepas klik ok..image akan menjadi begini...




ini bermaksud image tersebut telah anda "select"..sekiranya anda tak berpuas hati..pergi ke Select > Deselect ataupun (Ctrl+D)

Langkah seterusnya adalah menekan Ctrl + J untuk memotong gamba tersebut..hasilnya tercipta satu New Layer yang mengandungi imej yang dipotong td..



namakan layer tersebut..contohnya saya namakan layer tersebut sebagai 'model'.



imej di bawah menunjukkan masih ada lagi bahagian yang belum dipotong...



gunakan pen tool dan make selection..tapi kali ini tekan Del(delete) untuk membuang bahagian yang tidak penting dan Ctrl+d untuk deselect imej dan imej akan menjadi begini..





selepas itu,pilih Move tool (V) dan klik pada layer model dan cuba gerakkan..





siap!!
kat bawah ni ada beberapa kaedah dan teknik pemotongan imej selain daripada menggunakan pen tool..contohnya background eraser tool..






yang ini menggunakan extract tool






sebarang pertanyaan boleh la email ke haf_dea86@yahoo.com.my

TQ

0 Responses to "TUTORIAL 1 CUT IMAGE FROM BACKGROUND"

Post a Comment

Type your comment here, I'll try my best, to reply!